Do-Re-Mi! Nota İsimlerinin Nereden Geldigine Dair Aydınlatıcı Bilgiler

Başlatan Sihirli Keman, 08 Ekim 2016, 00:53:06

« önceki - sonraki »

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

avatar_Sihirli Keman Sihirli Keman

Müzikteki matematiksel gizemi keşfederek yazıya dökmenin temelini Pisagor (Pythagoras, M.Ö. 530-450) attı.

Müzikteki matematiksel gizemi keşfederek yazıya dökmenin temelini Pisagor (Pythagoras, M.Ö. 530-450) attı.
O kendi devrine kadar gelişmiş bütün çalışmaları bir disiplin altında topladı. Geometri, aritmetik, astronomi, cografya, müzik ve tabiat bilgisi olarak ayrı ayrı bilim dalları meydana getirdi.
Pisagor'un müzigin içindeki matematigi bir demirci dükkanının önünden geçerken keşfettigi rivayet ediliyor.

Demirci ustasının, demir döverken kullandıgı aletlere göre degişik sesler çıkarması Pisagor'un ilgisini çekiyor, dükkanı kapattırarak ustaya çeşitli aletler kullandırıyor, çıkan sesleri inceliyor ve kayıtlar alıyor.
Seslere ad vermeyi ilk düşünen Romalı filozof Boethius (M.S. 480-524) olmuştur.

Seslere ad vermeyi ilk düşünen Romalı filozof Boethius (M.S. 480-524) olmuştur.
Dizideki seslerin her birini bir harf ile adlandırmayı ilk o öne sürmüştür. Bugün bile notaların la, si, do, vd. yerine A.B.C. vd. diye adlandırılmaları Boethius'tan kalmadır.
A-B-C sistemi İngiltere, Almanya gibi kuzey ülkelerinde kullanılır.

A-B-C sistemi İngiltere, Almanya gibi kuzey ülkelerinde kullanılır.
Örnegin Alman besteci Carl ORFF orff metodunu enstrümanlara uygularken kullanılan enstrümanlar üzerine bu harfleri dizmiştir.

C do, D re, E mi, F fa, G sol, A la, B si (ing.), H si (alm)
Notaların -si notası hariç- bugünkü şekliyle adlandırılmasını ilk öneren, 11. yüzyılda yaşamış bir din adamı ve müzik teorisyeni olan Guido d'Arezzo olmuştur.

Notaların -si notası hariç- bugünkü şekliyle adlandırılmasını ilk öneren, 11. yüzyılda yaşamış bir din adamı ve müzik teorisyeni olan Guido d'Arezzo olmuştur.
1030 yılında manastırında verdigi müzik dersleri için pratik bir nota sistemi geliştiren din adamı, Saint Johannes (Aziz Yuhanna) ilahisinin ilk hecelerinden yola çıkarak notaları isimlendirmiş.
8. yüzyılda Pausl Diaconus tarafından yazılan Aziz Yuhanna ilahisinin sözlerinin ne anlama geldigine de bir bakalım.

8. yüzyılda Pausl Diaconus tarafından yazılan Aziz Yuhanna ilahisinin sözlerinin ne anlama geldigine de bir bakalım.
Ut queant laxis: "just as your servant" Sadece senin hizmetçilerin
Resonare fibris: "may sing freely" Özgürce ilahi söyleyebilir
Mira gestorum: "of the miracles"
Famuli tuorum: "of your Works" İşlerinin mucizeleri hakkında...
Solve poluti: "release the stains (of sin)" Günahlarının lekelerini sil
Labii reatum: "from their lips" Onların dudaklarından
Sancte iohannes: "Saint John" Aziz John
Nota isimlerinden 'do'nun önceki ismi 'ut' idi.

Nota isimlerinden 'do'nun önceki ismi 'ut' idi.
Sesli harfle başlayan bu isim, notaları sırayla söylerken tutukluk yaptırdıgından 12. yüzyılda 'do' olarak degiştirildi. Almanya ve bazı ülkelerde 'ut' hala kullanılır.
Yedinci notanın adı uzun zaman B olarak kaldı.

Sonradan 13. yüzyılda yine Aziz Yuhanna ilahisindeki Sanete Iohannes kelimelerinin baş harflerinden meydana gelen si adını almıştır.

Kaynak
1 2 3 Mesajı Paylaş

whatsappta paylaş


avatar_hatdem hatdem

Teşekkür ederim. Mesajı Paylaş


Paylaş delicious Paylaş digg Paylaş facebook Paylaş furl Paylaş linkedin Paylaş myspace Paylaş reddit Paylaş stumble Paylaş technorati Paylaş twitter